ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 18 ساله )

من با ارتباط همسرم با یکی از دوستانش مشکل دارم و همیشه سره این موضوع بحثمون میشه خیلی با این دوستش در ارتباطه که انگار من دوستشم اون همسرش هروقت اون زنگ میزنه اگه خیلی هم خسته باشه به اون رسیدگی میکنه اما بمن نه و وقتی تو رابطه جنسی ارضا میشه من رو فراموش میکنه..چیکار کنم؟


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.
اگرچه رفتار شوهرتان در جای خود آزاردهنده و گاهی غیر قابل تحمل است، اما تغافل بی‌جا و یا روی آوردن به برخی رفتارهای تهاجمی، قهر و دعوا جهت اصلاح سوءرفتار شوهرتان، رفتار درستی به نظر نمی‌رسد و نه تنها ممکن است هیچ تأثیری در اصلاح سوءرفتار شوهرتان نداشته باشد؛ بلکه ممکن است به رابطه شما با شوهرتان آسیب جدی بزند و مشکلات دیگری را فرا روی زندگی‌تان قرار دهد؛ از این روی، نشان دادن رفتارهای قهرآمیز برای اصلاح سوءرفتار شوهرتان شیوه درستی نیست. البته منظورمان این نیست که در برابر سوءرفتار شوهرتان کاملاً سکوت اختیار کنید و بسوزید و بسازید، بلکه می‌توانید قاطعانه و البته محترمانه از حق و حقوق خود دفاع کنید و شوهرتان را متوجه اشتباه خود گردانید. به هر حال، اگر طالب اصلاح سوءرفتار شوهرتان هستید به نوعی باید رابطه عاطفی خود را با شوهرتان تقویت کنید و با زدن این پل ارتباطی مستحکم او را به پای میز مذاکره بنشانید و حرف دل خود را به او بزنید و حس همکاری و همدلی او را برانگیزانید. تنها به این شیوه می‌توانید شوهرتان را بدون کمترین حاشیه‌ای و بدون وارد ساختن آسیبی جدی به زندگی‌تان متوجه اشتباه خود گردانید و او را برای اصلاح رفتار ناشایست و یا افراطی‌اش یاری رسانید.
توجه داشته باشید که هرگونه انتقاد مستقیم و شدیدالحن معمولاً بازدارندگی دارد و موجب لجاجت بیشتر فرد می‌گردد به همین خاطر، اگر در صدد اصلاح سوءرفتار شوهرتان هستید، سعی کنید در یک محیط مناسب و فضای آرام، به گفتگو با همسرتان بپردازید و احساسات و عواطف قلبی خود را با او در میان بگذارید. به او بفهمانید که دلسوز و خیرخواه او هستید. سعی نکنید که عادت و رفتار او را تغییر دهید؛ بلکه سعی کنید که او به کج‌رفتاری خود پی ببرد و با مشارکت شما رفتارش را تغییر دهد. هرگز همسرتان را مستقیماً به باد انتقاد نگیرید، بلکه تنها احساسات خود را از حوادث و وقایع زندگی و مشکلاتی که با آن روبرو هستید و از آن رنج می‌برید، بیان کنید چرا که معمولاً انسان‌ها در برابر انتقاد مستقیم، احساس حقارت و تحقیر می‌کنند و موضع دفاعی و یا مقابله‌ای به خود می‌گیرند و به جای این که مشکل را درک کنند، درصدد دفاع از خود بر می‌آیند و یا حالت تهاجمی به خود می‌گیرند و لجاجت می‌ورزند. اگر با همسرتان اصولی و درست برخورد کنید، وی در مقابل شما جبهه نمی‌گیرد و بی‌خودی لجاجت نمی‌ورزد، بلکه با برانگیختن حس همدردی وی، به حرف‌های‌تان بیشتر گوش فرا می‌دهد و شما را درک می‌کند، اسباب خشنودی‌تان را بیش از پیش فراهم می‌آورد و سعی می‌کند در اصلاح رفتار خود بکوشد.
همیشه احساس خود را از رویدادها و حوادث زندگی بیان کنید، بدین صورت که به شوهرتان بگویید: «من وقتی می‌بینم بیش از این که به زندگی خودمون اهمیت دهی به دوستت اهمیت می‌دهی دلگیر و ناراحت می‌شوم» «از این که می‌بینم توجهی به من و زندگی مشترک‌مان نمی‌کنی احساس خوبی ندارم» وقتی شما انتظارات و احساسات خود را این گونه با شوهرتان در میان می‌گذارید در واقع، از شوهرتان به صورت مستقیم انتقاد نکرده‌اید و تنها احساس خود را بیان کرده‌اید و با این کار حس همدردی و دلسوزی او را برای توجه به احساسات خود بر انگیخته‌اید و مشارکت او را در حل مشکل جلب نموده‌اید. ضمن این که با این کار میزان صمیمیت بین شما افزایش پیدا می‌کند و توجه شوهرتان را به خود معطوف می‌کنید به گونه‌ای که او بیش از گذشته به سخنان‌تان گوش فرا دهد و در تأمین نیازهای شما بکوشد. اگر با این روش کار به جایی نبردید در این صورت، توصیه می‌شود بدون این که این جریان را به آشوب بکشانید و به بحران تبدیل کنید و جنگ و دعوا راه بیندازید و حریم خود و شوهرتان را بشکنید و کاری کنید که او از خود لجاجت نشان دهد و با گستاخی و وقاهت تمام به رفتار ناپسند خود ادامه دهد و دایره آن را افزایش دهد و یا شما را تهدید به طلاق کند و یا امنیت روانی و جانی شما را تهدید کند، سعی کنید به بهانه‌ای و با ترفندهای مختلف او را به مراکز مشاوره‌ای و خدمات روانشناختی معتبر بکشانید و با کمک روانشناسان، مشاوران و خانواده درمانگران با تجربه، شوهرتان را متوجه برخی اشتباهات خود گردانید و در اصلاح رفتار وی بکوشید.
موفق و پیروز باشید.

بیشتر بخوانید:
روش ارتباط موثر با شوهر